piątek, 27 marca 2015

Ursus arctos

Jeszcze do XVIII wieku wierzono, że niedźwiedź rodzi się jako biała, bezkształtna bryła, którą matka-niedźwiedzica stopniowo kształtowała ozorem. Z innych ciekawostek - niedźwiedź przyczynił się do wygaśnięcia dynastii Jagiellonów. Z Litwy sprowadzono bowiem bestię, którą król Zygmunt I rozkazał wypuścić. Zwierz spowodował szkody, poranił ludzi, wywołał panikę, w wyniku której Bona spadła z konia. Tak się składało, że spodziewała się dziecka. W wyniku upadku poroniła. Dziecko było chłopcem. Gdyby nie szalejący niedźwiedź, Zygmunt II August miałby młodszego brata. W obliczu bezdzietności ostatniego Jagiellona, takie rodzeństwo byłoby całkiem przydatne.

Dane techniczne: akryl na płótnie, 40/40 centymetrów.
Inspiracja: herb Kętrzyna, Les Fauves.
Tło zrobiłabym teraz trochę inne, ale niech już będzie. Nie bardzo podoba mi się rozplanowanie, ale przez wzgląd na kętrzyński herb, trudno byłoby zrobić inaczej.

W oświetleniu wewnętrznym.

Detal tlisty.

Detal brzuchowo-łapkowy.

W oświetleniu naturalnym, zachmurzonym.

8 komentarzy:

  1. chcę Twoje obrazy w każdym pomieszczeniu. jak uzyskam powierzchnię to teges... :-D
    kocham, po prostu kooooooooocham ♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ślicznie za motywujący komentarz :) Zyskuj powierzchnię, oby to tylko nie skończyło się oczopląsem ;)

      Usuń
  2. Jestem pełen podziwu dla Twojej pracy, widać pasję i artystyczną duszę ^^ Po prostu piękne :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajny niedźwiedź, taki spokojny :)
    Zawsze zastanawiała mnie sprawa wygasanie królewskich (i nie tylko) dynastii. Skoro męski potomek był tak ważny dla przedłużenia linii, a królewska małżonka nie mogła go dać, to dlaczego król nie brał innej żony. Bezduszne to i uprzedmiotawiające kobietę, przyznaję, ale wówczas o równouprawnieniu nikt nie słyszał, a od syna zależało wszystko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niedźwiedź jest spokojny, bo alternatywny. Herbowego zabili mieszkańcy miasta.
      Niektórzy królowie tak właśnie robili, pozbywali się jednej żony, zastępowali ją inną.

      Usuń
  4. Jest i miś w kolekcji:-) Tło mi się podoba, ma myśl mi zorzę polarną przywodzi...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trochę miałam na myśli zorzę. Dobrze, że to widać :) Jakiś czas temu usłyszałam, że powinnam łosia namalować. Ale niedźwiedź był ważniejszy.

      Usuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie ślad. Jeżeli leży to w mojej mocy i kompetencji, staram się odpowiedzieć na wszystkie komentarze.
Śmiało, wytknij błąd ortograficzny, literówkę, cokolwiek. Będę dyslektycznie wdzięczna.
Pamiętaj, że nie wszystkie chwyty dozwolone. Proszę o wypowiedzi kulturalne i nie raniące oczu/uczuć osób zainteresowanych bądź trzecich.